A Ford szabványosítani akarja az autonóm járművek fényjelekkel történő kommunikációját, ami megkönnyítené a humán sofőrök és a gyalogosok életét.
Hirdetés
 

Az önvezető autókkal kapcsolatban nem túl gyakran tárgyalt, de attól még nagyon fontos kérdés, hogy a járművek hogyan lesznek képesek kommunikálni a forgalom más résztvevőivel. Értve ez alatt elsősorban a szerves létformákat, akikkel nehéz valós idejű adatkapcsolatot létesíteniük, és akik egymás között a nem feltétlenül kanonizált, de jól működő jelzéseket (reflektor felvillantása, kézmozdulatok, szemkontaktus stb.) használják.

Egyelőre nincs jobb ötletük a fényeknél

A Ford és a Virginia Tech ebből a megfontolásból kezdett el kidolgozni és tesztelni egy fényjelzésekre épülő kommunikációs metódust, ami a járművekbe külön erre a célra beépített fényforrásokat alkalmaz. Amikor például a robot meg akarja adni az elsőbbséget, mindkét oldalán felvillantaná a fénycsíkot. Ugyanezek a lámpák gyorsan villognának, ha a gép álló helyzetből el akar indulni, és egyenletesen világítva jelezhetnék, hogy az autó éppen önvezető módban közlekedik.

A Ford szerint a fényjelzések mellett szól, hogy azokat az emberek már nagyjából megszokták a közlekedésben, és nem igényel külön erőfeszítést, hogy odafigyeljenek rájuk – legyen szó az irányjelzőről vagy akár a közlekedési lámpákról. A tapasztalatokat jelenleg olyan módosított kisbusszal gyűjtik, amelyben a humán sofőr is ülésnek van álcázva, mintha ott sem lenne. A közlekedés más résztvevőinek reakcióit körös-körül videóra veszik, és ezt elemzik ki a leginkább hatásos jelzések szempontjából.
 

forrás: Ford Motor Company via Reuters


Annyiban nem egy öncélú kísérletről van szó, hogy a Ford már több iparági és szabványügyi szervezettel is kapcsolatba lépett az autonóm járművek fényjelzéseinek standardizálása ügyében. A gyártó arról sem feledkezett meg, hogy a fényjelzések nem mindig alkalmasak a kommunikációra, nem beszélve a látássérültekről, akik az egyébként megfelelő körülményekk között sem támaszkodhatnak ilyesmire. Ilyen elgondolással egy külön projektet is futtatnak, hogy a gyalogosokat milyen más módon lenne érdemes figyelmeztetni az önvezető autók várható megmozdulásaira.

Iparági konszenzusra lesz szükség

Arra persze nincs garancia, hogy a kommunikációt végül tényleg a fényjelzésekre építik majd, de az autonóm járművek belátható időn belül mindenképpen belépnek a technológiai fősodorba, így a szabályozóknak mindenképpen ki kell dolgozniuk a megfelelő biztonsági elemeket tartalmazó megoldást. A korábbi ötletekről hamar kiderült, hogy nem igazán életképesek: a látványosan megjelenített feliratok például rögtön megbuknak, ha a nyelvi akadályokra gondolunk, és a szimbólumok sem igazán értelmezhetők a megfelelő arányban és sebességgel.
 


A Reuters beszámolója szerint a fent említett, átalakított Ford Transit augusztusig már majdnem 3 ezer kilométernyi utat járt be a virginiai Arlingtonban, ahol a külvárosban, parkolókban és garázsokban vizsgálta az emberek (gyalogosok, biciklisták vagy sofőrök) reakcióit. A hírügynökségnek a Ford projektvezetője elmondta, hogy valódi katasztrófának tartanák, ha minden autógyártó saját megoldással jönne elő az autonóm járművek kommunikációjára; a Ford ebben a kérdésben igyekszik mindenkivel együttműködni egy globális konszenzus kialakításán.

Az iparágnak már nincs túl sok ideje, hogy kidolgozza a megfelelő szabványokat. maga a ford 2021-re tervezi az első, magas autonómiaszintű járművek kereskedelmi forgalomba bocsátását, amivel először a saját flottát üzemeltető személyszállító vállalkozásokat céloznák meg. Azzal viszont az autógyártó is tisztában van, hogy a teljes mértékben önvezető járműveket forró krumplinak kell tekinteni, az esetleges kudarcok vagy botlások nagyon könnyen váltanak majd ki szélsőségesen negatív reakciókat.

Konzumer tech

Itt a legolcsóbb hazai havidíjas mobilnet

Tegnap írta alá a Vodafone a Digitális Jólét Alapcsomag program védjegyhasználati szerződését, aminek alapján az eddigi legolcsóbb havidíjas ajánlatot teszi azoknak, akik eddig anyagi okok miatt nem fizettek elő a világhálóra.
 
Hirdetés

Újra az ország legjobb startupjait keresi a Telenor

Ismét indul a Telenor Accelerate program. A résztvevőket többek között hat mentor, intenzív fejlesztőprogram és co-working iroda várja.

Hirdetés

Megújult a First Class csomag – uniós adatroaming akár 70 gigabájtig

A változtatásokkal az elsősorban üzleti ügyfelek igényeire szabott ajánlat még rugalmasabb, miközben a prémium jellege is megmarad.

A technológiai fejlődés jó, csak épp még az adatvédelmi kockázatok is nőnek vele. A vállalatoknak pedig ezzel kell valamit kezdeni a változó adatkezelési szabályozás miatt. Összegyűjtöttük, mire kell figyelni.

a melléklet támogatója az Aruba Cloud

Hirdetés

A CISPE adatvédelmi magatartási kódex szerint szolgáltat az Aruba

Az Aruba Cloud minden felhőszolgáltatása megfelel azoknak az előírásoknak, amelyeket az európai felhőinfrastruktúra-szolgáltatók szakmai szövetsége adatvédelmi magatartási kódexében rögzített.

A koncentrált erőforrások kockázatai is koncentráltan jelentkeznek. Az informatikai szolgáltatóknak, felhős cégeknek érdemes lenne körülnézniük a közműszolgáltatóknál, hogyan kezelik ezt a problémát.

Sikeremberektől is tanultak a CIO-k

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Hogyan forradalmasítja a számítástechnikát a nanotechnológia? Majzik Zsolt kutató (IBM Research-Zürich) írása. Vigyázat, mély víz! Ha elakadt, kattintson a linkekre magyarázatért.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport ötödik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2017 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.