Harmadik éve publikálja már a GKI Digital a hazai online kiskereskedelem 10 legnagyobb szereplőjének rangsorát. A tizes élboly adja a magyarországi fizikai termék alapú e-kereskedelmi forgalom több mint az egyharmadát, 110 milliárd forintot. A lista első helyére ezúttal is a piacon már másfél évtizede működő Extreme Digital került. Ennek apropóján Várkonyi Balázs vezérigazgató több, az új e-kereskedelmi trendekhez igazodó változásról is beszámolt az üzleti partnereinek és a sajtónak szóló tájékoztatóján.
Gyorsan kell igazodni az új trendekhez
Az évértékelőn kiderült, hogy miközben dinamikusan növekszik az internetes vásárlás és az online fizetés iránti bizalom, a vásárlók elvárásai is bővülnek. Egyre többen igénylik, hogy a kiválasztott terméket lehetőleg még a rendelés napján átvehessék. Az Extreme Digital is ezért vezette be a négy órán belüli szállítást, de a termékek gyorsabb eljuttatását szolgálja az is, hogy két új üzletet nyitottak a Kika soroksári és budaörsi áruházaiban. Bár ezek hagyományos boltok, kialakításukkal az online és offline alapú hibrid üzleti modellt erősítik.
Várkonyi Balázs szerint ez azért fontos, mert egyre többen vásárolnak úgy, hogy a neten keresztül választják ki a terméket, de a személyes átvételt preferálják. A bolti átvételt azért is szeretik, mert ha kell, ott az eladóktól segítséget kérhetnek az eszközök beüzemeléséhe. Idén mintegy 15 százalékkal nőtt a cég hibrid megrendeléseinek száma, a márkapontos átvételeké pedig 8 százalékkal. (A cégnek országszerte 18 saját márkaüzlete van. )
B2B oldal és törzsvásárlói program
A forgalom és a hatékonyság növelése érdekében májustól saját üzleti intelligencia (BI) és adatelemző csapatot is működtetnek. Igazodva a piaci elvárásokhoz, júliustól elindítják a partnerek kiszolgálását könnyítő B2B weboldalukat, augusztustól pedig külön megjelenési felületet kapnak a népszerűbb márkák. A vásárlói igényeket figyelembe véve szeptembertől bevezetik a hűségprogramjukat és a tesztoldalt, ahol lehetőséget teremtenek arra is, hogy a vevők teszteljék a termékeket.
Ami a Kika szerepét illeti, annak tulajdonosa az egyik legnagyobb európai bútorkereskedőnek számító Steinhoff International, mint korábban részletesen megírtuk, másfél éve szerzett 50,8 százalékos tulajdont az Extreme Digitalban.
A tőkebevonást követően bútor profillal is bővült az eredetileg műszaki cikkek értékesítésére alakult hazai netkereskedés. A Bitport az első közös év hozta változásokról is kérdezte a vezérigazgatót. Várkonyi Balázs elmondta, hogy a lépéssel egy 40 márkát képviselő 15-16 milliárd eurós forgalmú nagy multi rendszerhez csatlakoztak. Az eddig eltelt időszak az ismerkedésről szól, kezdeti haszna, hogy megszűntek a párhuzamosságok, miután összevontak több területet, közösen tárgyalnak a beszállítókkal, ami kedvezőbb beszerzési árakat jelenthet.
A Kikába költözéssel logisztikában is jelentős kapacitásnövelést hozott az új tulajdonos. Ezt az üzleti modellt tovább viszik Romániába is, ahol ugyancsak jelen van az Extreme Digital.
A bútorok nem hoztak áttörést
A Kika kapcsán Várkonyi Balázs korábban úgy nyilatkozott, hogy éppen kapóra jön a bútoripari befektető, mert szerinte ennek a termékcsoportnak a hazai internetes értékesítése éppen robbanás előtt áll. Most megkérdeztük, mennyire igazolódott be ez az előrejelzés, de a válasz alapján a folyamat egyelőre még nem indult be, leginkább a termék speciális volta és a vásárlók erre a piacra vonatkozó konzervatívabb hozzáállása miatt. Úgy látja nagyjából két-három év kell még a robbanáshoz.
Jelenleg egyébként az Extreme Digital értékesítésének 23 százaléka nem műszaki cikk. A legnagyobb forgalmat még mindig az okostelefon eladások generálják, ezek adják a teljes bevétel 40 százalékát. A legnagyobb visszaesés pedig, igazodva a nemzetközi trendekhez, a tabletek kategóriájában következett be.
A korábban ugyancsak jelzett további régiós terjeszkedés is szóba került, aminek a következő célpontja a szomszédos Ausztria lenne. Ez július elején következik be és ezzel egyelőre lezárul a térségbeli bővülés első szakasza. A cég jelenleg Csehországban, Szlovákiában, Romániában, Horvátországban, Szlovéniában és Bulgáriában van jelen. Várkonyi Balázs a jövőre nézve kilátásba helyezte még a balkáni terjeszkedést, de mivel az ott célba vett országok nem tagjai az Európai Uniónak, ez hosszadalmasabb előkészítést igényel majd.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak