A jövőben egyre több hálózatba kötött autó (connected car) jelenik meg, ami már most komoly fejfájást okoz a mobilszolgáltatóknak. Számítások szerint ugyanis a tömeges méretekben megjelenő internetes járművek csúcsidőben már nemcsak az utakon okozhatnak dugulást, hanem a mobil adathálózatokban is – figyelmeztet a Machina Research friss elemzése.
Az M2M eszközök másként viselkednek, mint az okostelók
A gép-gép közötti kapcsolatot (M2M) a hálózati analitikával foglalkozó TEOCO cég megbízásából tanulmányozó kutatócég azt valószínűsíti, hogy 2024-re bizonyos mobilcellák leterheltsége a csúcsforgalmak idején elérheti a 97 százalékot szemben a jelenlegi 22 százalékkal.
A hálózatos autók és az egyéb M2M eszközök teljesen másképp viselkednek, mint az okostelefonok. Ez elsősorban abban mutatkozik meg, adatforgalmi terhelésük a nap folyamán jelentősen ingadozik – húzzák alá a szakértők –, amire az operátoroknak már most fel kell készülniük. Az okostelefonok és a táblagépek relatíve homogén leterheltséget generálnak a hálózatokon. Az M2M eszközök viselkedése azonban sokkal szerteágazóbb, emiatt az általuk generált adatforgalom bizonyos időszakokban és bizonyos helyszíneket sokkal kevésbé menedzselhető helyzetet teremthet.
Ez a hálózatba kapcsolt, kommunikációra képes eszközök számának emelkedésével egyre nagyobb gondokat okozhat. A globális előrejelzések szerint a mobilos M2M kapcsolatok a 2014-ben regisztrált 250 millióról tíz év alatt közel tízszeresére nőnek: 2024-ben az ilyen kapcsolatok száma meghaladhatja a 2,3 milliárdot.
Jobb lefedettség és új megközelítés kell
A piackutató szerint nemcsak a hálózatba kapcsolt gépjárművek okozhatnak problémát. Az egyéb kihívásokra két példát is hoztak. A mezőgazdaságban alkalmazandó M2M szolgáltatások például elsősorban a nagyobb földrajzi lefedettséget igénylik, míg az egészségügyben elsősorban a hálózati kapcsolatok megbízhatósága a legfontosabb, hiszen ott sokszor életmentő vagy egyéb kritikus alkalmazásokat kell folyamatosan működtetni.
Az M2M sokrétű adatforgalmi igénye új megközelítést kíván meg a szolgáltatóktól a hálózatuk üzemeltetésében. Be kell tudniuk azonosítani, hogy hol és mikor jelent számottevő forgalmat ezeknek az eszközöknek a bekapcsolódása a hálózatba. Mérni kell forgalom nagyságát, majd elemezni az adott forgalom típusát. Ez alap ahhoz, hogy ne romoljon a szolgáltatások minősége – húzzák alá az elemzők.
A hazai piacot sem kerüli el a trend
A magyarországi szolgáltatók is készülnek a hálózatba kötött autók megjelenésére. A Magyar Telekom terveiről nyilatkozva a vállalat vezérigazgatója, Christopher Mattheisen a Bitportnak a következőket mondta: "az egyik leggyorsabban fejlődő terület a connected car, a hálózatba kapcsolt gépkocsi lesz. A Telekom is készül arra, hogy szolgáltatóként részt vegyen ebben az üzletben. Ezen a területen is nagyon intenzív az együttműködésünk a Deutsche Telekommal, amelynek szoros kapcsolatai vannak a vezető német autógyártókkal."
A NIS2-megfelelőség néhány technológiai aspektusa
A legtöbb vállalatnál a megfeleléshez fejleszteni kell a védelmi rendszerek kulcselemeit is.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak