A Google befektetési alapja, a Google Ventures még 2013-ban hatalmas összeget, 258 millió dollárt invesztált az Uberbe. A GV a tippek szerint 1,8 millió darab C sorozatú elsőbbségi részvény megvásárlásával 7 százalék körüli tulajdonrészt szerzett a személyszállító szolgáltatásban. Az Uber cégértéke a későbbi befektetési körök nyomán mára meghaladja a 62 milliárd dollárt, a Google (Alphabet) pedig a pesszimista becslések alapján is 2 százalékos tulajdonos, ami mindenképpen sokszoros megtérülést jelentene.
A két vállalat kapcsolatát még tovább erősíti, hogy az Uber alkalmazása a világ számos országában a Google térképeire épül, sőt a sofőrök közvetlenül is elérhetik az appokba integrált Google Maps és a Waze navigációt, ha azokat kívánják használni.
A nehézsúlyú befektető és a feltörekvő startup cég viszonya azonban óhatatlanul megváltozott, ahogy az önvezető autók valósággá válásával a két társaság egymás versenytársává vált. Ahogy mi is beszámoltunk róla, az Uber most kezdi el élesben is tesztelni az autonóm járműveket Pittsburgh-ben, miközben a Google is elérkezettnek látja az időt, hogy piacosítsa hosszú évek óta fejlesztgetett sofőr nélküli autóit és a rájuk épülő szolgáltatásokat.
Egy ideje már megy a helyezkedés
Az Uber júliusban 500 millió dolláros programot indított, amelynek célja, hogy egy saját, globális térképszolgáltatás létrehozatalával csökkentse függőségét a Google-től. Ehhez a befektetői pénzben fürösztött Uber amúgy is agresszíven gyűjtögeti a muníciót: az előző évben a Microsoft elkaszált Bing térképszolgáltatásának technológiáit és száz szakemberét szippantotta fel, és megállapodást kötött a TomTom térképadatainak felhasználásáról.
A térképes projektet az Uber tavaly nyáron arra a Brian McClendonre bízta, aki a Google Earth (illetve a Google Maps és a Google Street View) fejlesztését irányította. Decemberben aztán a társaság leigazolta a Maps termékmenedzsment-vezetőjét is, mint ahogy ma mára cég kommunikációs osztályának vezetői is nagyrészt a Google-től átcsábított szakemberek.
Az Uber felügyelőbizottságából nemrég távozott az Alphabet egyik alelnöke, David Drummond, aki három évvel ezelőtt éppen a Google tulajdonszerzésének nyomán foglalta el a pozíciót – az indoklás szerint ez a két vállalat tevékenységi körének átfedései miatt vált elkerülhetetlenné. A The Wall Street Journal pedig éppen tegnap számolt be róla, hogy már élesben tesztelik a Waze autós közösségi szolgáltatását, amit még az idén ősszel publikusan is beindítanak.
Indul a Google saját Ubere
Az izraeli Waze-t nagyjából akkor vásárolta fel a Google, amikor az Ubert is megkínálta a negyedmilliárd dolláros csekkel. A hírek szerint a Facebook orra elől elhalászott, 1,15 milliárd dollárért megszerzett közösségi navigációs alkalmazás egyelőre a San Franciscó-i Waze-felhasználóknak biztosítja majd az elsősorban ingázóknak szánt telekocsi-szolgáltatását. A Waze Carpool az izraeli bevezetés után, egy pilot program keretében már több ezer kaliforniai munkavállaló (Walmart, Adobe Systems) bevonásával fut, nemsokára azonban a térség minden Waze-felhasználója számára elérhetővé válik.
A modell itt nem arról szól, hogy a vállalkozó sofőröknek teremtsen pénzkereseti lehetőséget, hanem egy kifejezetten olcsó platformot biztosít az útitársakat kereső sofőrök és a sofőrt kereső utasok részére – utóbbiaknak a legrosszabb esetben is mérföldenként fél dollár körüli tarifáért. Ez nem csak az ingázóknak lehet jó üzlet, de azokat a munkáltatókat is érdekelheti, akik költségtérítést fizetnek alkalmazottaiknak az üzleti célú utazások alkalmával.
A Google szerint a díjakat még csak adóztatni sem lehet, hiszen jóval az Uber vagy a Lyft árai alatt maradva éppen csak fedezik az üzemanyag költségeit.
A Waze Carpool egyelőre nem konkurál közvetlenül az Uber alaptevékenységével, mégis komoly kihívások elé állíthatja a profitkényszer alatt működő vállalatot azoknak a tömeges piaci igényt kielégítő szolgáltatásoknak a tekintetében, amelyek fejlesztésére az utóbbi időben rengeteget költött. Ilyen az UberPool, az UberHop vagy az UberCommute, amelyeknek a maguk – egyelőre nem kifejezetten jövedelmező – területén pont nem hiányzik a Google-lel folytatott árverseny.
A WSJ szerint a Google nem is kíván elmenni az Uber taxiszerű üzleti modelljének irányába, a közösségi autózásban a következő lépés a sofőr nélküli járművekr épülő szolgáltatás lenne. A Waze jelenleg 65 millió felhasználóval rendelkezik, akik az alkalmazás forgalomfigyelő funkciói révén már megszokhatták az aktív részvételt a bizalmi alapon működő rendszerben. A telekocsi-szolgáltatásban a cég szerint ugyanígy a felhasználói visszajelzések jelentik majd a minőségbiztosítást, így – szemben az Uberrel, ahol hivatalosan nem, a gyakorlatban azonban alkalmazottnak tekintik a vezetőket – egyáltalán nem akarnak foglalkozni az egyes sofőrökkel.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak