A legtöbbünknek ez sem feltétlenül világos, hogy az apák napja tényleg egy létező világi ünnepnap, amit elvileg már 1910 óta megtartanak, Magyarországon speciel június harmadik vasárnapján. Ahogy a Wikipedia vonatkozó szócikke is kiemeli, az utóbbi években a kereskedők alkalmazkodtak az ünnephez, mivel ilyenkor növekedni szokott a szerszámok vagy a ruházati cikkek iránti kereslet. Ahogy azonban a Time magazin egyik összeállításából is kiderül, újabban már a digitális játékok és a drónok tarolnak, vagyis hosszú idő után megdőlni látszanak a férfiasságról kialakult sztereotípiák.
A Time ajándéklistáján a korábban megszokott dolgok szinte már meg sem jelennek, nem számítva az elmaradhatatlan Stihl elektromos láncfűrészt. A szerszámkészlet és a nyakkendő helyét átvették a korábban geekségnek tartott termékek. A magyar nyelvbe is beköltözött geek szó eredetileg olyan személyt jelölt, akinek az érdeklődése egy bizonyos témára koncentrálódik, méghozzá a társadalmi-társasági kapcsolatainak rovására.
Eljött értünk a technológia
Húsz éve még tényleg szociális öngyilkosságnak számított, ha valaki mások szemében benne ragadt ebben a kategóriában. A jelek szerint azonban az újabb, technológiailag képzettebb generációk a férfiasságról alkotott képet is megváltoztatták.
Ez az apák napja kapcsán azt jelenti, hogy az egyik előítéletet (mi szerint az igazi férfi nem viháncol, legfeljebb akkor mosolyodik el, ha lát egy légdugattyús betonfúrót) lassan leváltja egy másik előítélet, amit a Venturebeat szerzője például úgy fogalmaz meg, hogy a családon belül az apa lett az anya legidősebb kölke.
Bár az általánosítás mindig túloz, a változás már mérhető: a brit YouGov internetes piackutató felmérése szerint a 18-24 éves férfiak 42 százaléka negatív képzeteket társít a férfiasság sztereotip fogalmához, ami a 25-49-es csoportban mindössze 15 százalék.
A magyarázat szerint mindez nem azt jelenti, hogy a fiatal felnőttek elpuhultak, csupán a világ változott meg nagyon, amiben élnek. Ezt mutatja a geekség megítélésének alapvető változása is, amit manapság már jól jellemez, hogy a vasszöget reggeliző kockás inges szakik zsebében is ott fityeg az okostelefon, sőt a világ fiatal milliárdosai is sokszor azok a technikai lángelmék, akik gyerekkorukban inkább a szobában bütykölték a számítógépet, későbbi sikereikkel pedig akaratlanul is segítettek lebontani a férfiasság félreértelmezésével kapcsolatos előítéleteket.
A játék is egy jó indikátor
A változás jól tetten érhető a digitális játékipar felfutásában. Az Entertainment Software Association (ESA) 2016-os adatai szerint egyedül az Egyesült Államokban 24,5 milliárd dollárt költöttek a felhasználók ilyen tartalmakra, és további 5,9 milliárdot a velük összefüggő hardvereszközökre és kiegészítőkre.
A 30 milliárd dolláros piac az elmúlt évek trendvonalát alapul véve az idén is stabilan növekszik majd. Az iparág globális bevételei a SuperData Research statisztikája alapján a 90 milliárd dollárt is bőven meghaladták, aminek több mint 40 százalékát a mobil szegmens adja.
A siker titka egyebek mellett az a tény, hogy a mai játékos már nem a köztudatban élő geek. Az ESA szerint a számítógépen vagy más videojáték-platformokon játszó felhasználók negyede már 50 év fölötti, és amellett, hogy a nemek aránya is egyre kiegyenlítettebb, az átlagos férfi játékos 33, az átlagos női játékos pedig 37 éves.
A számok tehát azt mutatják, hogy ezen a területen az új generációk, a 18-34 év között meghatározott felhasználók egyre kevésbé zavartatják magukat a sztereotípiák miatt, ha a szórakozásról van szó, és úgy tűnik, hogy már a 35 fölöttiek sem sokban maradnak el tőlük – ez két évtizeddel korábban szinte elképzelhetetlen lett volna, és megmutatja, hogy a számítástechnikai készségek vagy általában a digitális technológiai érdeklődés már korántsem az a generációs homályzóna, ami nem sokkal ezelőtt volt.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak