Az összes, közelmúltban publikált piaci felmérés szerint a fiatal korosztály tagjai készségszinten ismerik és kezelik a technológiai eszközöket, használják a netes szolgáltatásokat és mozognak természetesen minden digitális területen. Arra azonban eddig nem sokan voltak kíváncsiak, hogy a tinédzserek felismerik-e, hogy egy Google keresés után hirdetéseket, vagy egyszerű találatokat látnak-e.
Nem tudják, merre az arra
A brit telkó specialista Ofcom most ebben a témában készített egy felmérést, ami több meglepő eredménnyel is szolgált. A kutatók arra voltak kíváncsiak, hogy a fiatalok különbséget tudnak-e tenni a netes keresések során született találatok között. Mint kiderült, a 12-15 évesek mindössze egy harmada ismerte fel a Google hirdetéseket, a 8-11 éves korosztályban pedig még kevesebben, ötből egy ember volt tisztában azzal, hogy melyik találat pontosan micsoda.
A kutató cég munkatársai szerint az eredmények egyértelműen jelzik, hogy a tinédzserek magabiztosan kezelik ugyan az eszközöket, de nagyon nincsenek tisztában azzal, hogy pontosan milyen folyamatok zajlanak a neten. Egy korábbi felmérésben Google keresésekről készült kijelző képeket mutattak a fiataloknak, akiknek el kellett dönteniük, hogy hirdetéseket, a legrelevánsabb találatokat, vagy a legnépszerűbb eredményeket látják-e.
Itt sem javult sokat a találati arány, ami azért különös, mert a képeken jól látható volt a linkek mellett elhelyezett narancssárga doboz, benne a Hirdetés kifejezéssel. Ehhez képest a 12-15 évesek 31 százaléka észlelte, hogy hirdetésekről van szó, az pedig ezek után nem meglepő, hogy a kiskamaszok (8-11 év) 16 százaléka tudta csak helyesen azonosítani a linkeket.
Itt a reklám, hol a reklám?
A tájékozatlanság tetten érhető volt más aspektusokban is, ami jól mutatja, hogy e korosztály tagjai mennyire nincsenek tisztában a net mechanizmusaival. A 12-15 évesek 20 százaléka például úgy gondolta, hogy ha a találati oldalon megjelenik egy link, akkor az azt jelenti, hogy az a mögött olvasható tartalom szükségszerűen igaz, illetve csak 46 százalékuk tudta biztosan, hogy a Google fő bevételi forrása hirdetésekből származik.
Az eredmények publikálása az Ofcom számára azért volt fontos, hogy kellő szabályozói és közfigyelem irányuljon a neten megjelenő reklámok, illetve azok felismerése témakörére. A cég szerint a tinédzserek nem csak a keresési találatok, hanem a Twitter, Instagram posztok között is számos olyan tartalommal találkoznak, amelyek reklámnak minősülnek, nem számítva a YouTube csatornát üzemeltetők, vagy vloggerek által bemutatott termékekről, szolgáltatásokról, amelyekért pénzt kapnak a gyártóktól, forgalmazóktól.
A NIS2-megfelelőség néhány technológiai aspektusa
A legtöbb vállalatnál a megfeleléshez fejleszteni kell a védelmi rendszerek kulcselemeit is.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak