Szeretik az emberek az okosórákat, a szerelők pedig nemsokára fejre szerelt kijelzőkön tanulhatják a szakmai fogásokat. Egyre több viselhető okoseszköz lesz körülöttünk.

Ebben az évben előreláthatólag 274,6 millió új viselhető okoseszköz talál gazdára a világon, 18,4 százalékkal több, mint tavaly. A hordozható elektronikai kütyük értékesítéséből a gyártóknak 2016-ban 28,7 milliárd dollár bevételük lesz, ebből az okosóra biznisz maga hoz 11,5 milliárd dollárt – állítja legfrissebb felmérésében a Gartner.

Mindenki okosórát akar

Az amerikai piackutató elemzői szerint az okosórák iránti kereslet 2015 és 2017 között 48 százalékkal nő. Ez javarészt az Apple viselhető eszközeinek köszönhető, amelyek lassan életstílust reremtenek. 2019-ig az okosórákban lesz a legnagyobb üzlet, amikor is az eladott eszközök összértéke eléri a 17,5 milliárd dollárt.

Azt is elismerik ugyanakkor a szakértők, hogy bármekkora elfogadottsága lesz is a következő évek során az okosóráknak, az messze nem éri el az okostelefonokét, amelyekből a Gartner szerint 2016-ban több mint 374 millió talál gazdára a fejlett piacokon, illetve a fejlődő térségekben, ez utóbbiakban főleg az olyan nagyvárosokban, mint Hongkong vagy Szingapúr.

A viselhető fitneszeszközök – köztük a karkötők, az okosruházat, a mellre rögzíthető sportpántok, sportórák és egyéb fitneszmonitorok – népszerűsége is töretlen marad. Ezekre a keresletüket az Egyesült Államokban például a különféle wellness programok is generálják. Az összes viselhető elektronikai fitneszeszköz közül a következő években legjobban a sportórák tartják majd az árukat, elsősorban a továbbfejlesztett szenzorok és az órákba épített analitikai tudás miatt is – mondják a Gartner elemzők. A futók, a kerékpárosok és a búvárok például a sportórákat választják az okosórák helyett a jobb felhasználói felület, a többféle funkció és a tartósságuk miatt.

Gartner – okoseszközök piaca, 2015-2017
Create your own infographics

Bár az okoskarkötők piaca tavaly még összemérhető volt az okosórákéval, a bagyobb távlatban az utóbbiak állnak nyerésre, elsősorban sokoldalúságuk miatt. A karkötőgyártók ugyanakkor már keresik, hogyan tudnák felvenni a versenyt az óragyártókkal, illetve hogyan tudnának némi piacot elhúdítani az egyértelműen piacvezető Fitbittől. A karkötők esetében a jövőben a fitnesz jellegű használat mellett többletérték lehet például a mobilfizetés, a hozzáféréskezelés, a biztonsági megoldások, a wellness és az egészségi állapot figyelése is.

A HMD-re az üzleti piac lesz vevő

A  feltörekvő kütyük közé sorolhatók a fejre szerelt kijelzők (head-mounted display – HMD), melyek drága katonai eszközökként kezdték pályájukat, de az idén már elindulnak a szélesebb körben elfogadott konzumer és vállalati eszközök irányába. A Gartner ide sorolja a virtuális valóság eszközöket is, például a HTC Vive-ot, az Oculus Riftet, a Sony PlayStation VR-t vagy a Microsoft HoloLenst.

Ezeket a konzumer piacon videojátékokkal és egyéb szórakoztató tartalmakkal, míg a vállalati piacon üzleti applikációkkal lehet majd megvásárolni. Filmproducerek, sportvezetők szélesíthetik hagyományos portfoliójukat, hiszen a HMD eszközökkel létrehozhatnak akár személyre szabott interaktív filmeket, sporteseményeket stb. is.

A Gartner szerint HMD-k céges használata látványosan növekszik a következő években: 2018-ban ezeknek az eszközöknek több mint negyedét üzleti célokra használják majd. Ezeket a készülékeket főleg javító, karbantartó cégek vásárolják majd. A helyszínen dolgozó munkatársaik a kijelzőkön kaphatják az újabb teendőkre vonatkozó vezetői utasítások, miközben épp egy másik feladaton dolgoznak – vízionálja a kétkezi dolgozók egy lehetséges jövőképét a Gartner felmérés.

És hogy mekkora üzletet jelentenek az operátoroknak itthon a viselhető eszközök? A megkérdezett cégek (Magyar Telekom, Telenor, Vodafone) nagyjából egybehangzóan azt válaszolták, hogy magukat a készülékeket limitált mennyiségben már forgalmazzák, de speciális szolgáltatást, külön díjszabást egyelőre nem terveznek rájuk, mivel a potenciális ügyfélkör még nem éri el azt a szintet.

Konzumer tech

Még az idén jön az első repülő taxi

Legalábbis az Airbus ezt szeretné, a cég már ebben az évben összehozná az egyetlen utast szállító, önvezető légi taxi éles tesztjét.
 
Hirdetés

Rengeteg időt spórolhatnak a cégek a mobilok központi menedzsmentjével

Mire jó az MDM? Röviden arra, hogy időt és energiát spóroljon a több száz céges mobil eszközt menedzselő rendszergazdáknak és a dolgozóknak.

Inspiráló munkakörnyezet, kreatív szakmai kihívások és csak ezután következne a bér? Utánajártunk, mit várnak el a hazai IT-szakemberek a mai munkaerőpiacon?

a melléklet támogatója az IThon.info

Hirdetés

Iránytű az IT piac kihívásaira

Mi lehet az alternatíva az informatikus munkaerőhiány csökkentésére, ha már a telefont szinte fel sem veszik, a LinkedIn-ről pedig leiratkoznak az IT szakemberek a túlontúl sok hasonló megkeresés miatt?

A VISZ az Infotér konferencián tárgyalta ki az IT-szakma képzési és munkaerő-piaci problémáit oktatási szakértők és cégvezetők segítségével.

2 millió forinttal díjazza a VISZ a legjobb középiskolát

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Másfél év alatt vált le a Budapest Bank szervezete a GE Capitalról. A folyamatban nagy szerepet kaptak a helyi szállítók is. Kelemen Bálint informatikai vezető (Budapest Bank) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport ötödik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2016 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.