A Facebook eddig is figyelte, milyen oldalakat kedvelünk, milyen cikkeket osztunk meg, mely cégeket, termékeket követünk a közösségi hálózatán. Ezeket az információkat felhasználva pedig megpróbálta az adott felhasználó számára relevánsnak tekinthető hirdetésekkel feltölteni a reklámfelületeket. Rövidesen azonban ez az információs kör kibővül az emberek Facebookon kívüli digitális életével is, hiszen a cég bejelentette, hogy a böngészési adatokból és a használt applikációkból nyert információkkal erősíti a célzás pontosságát.
Köszönöm, nem érdekel az ütvefúró
A nagy átváltozással némi felhasználói tájékoztatás is együtt jár majd. Bizonyára sokan elgondolkoztak már azon, miért kapják a hajnövesztő hirdetéseket, amikor köszönik szépen, de egyelőre van mit oldalra fésülniük. Az új rendszerben a minden egyes hirdetés jobb felső sarkában elérhető menüben lesz egy új pont, amelyre kattintva a felhasználónak elmagyarázzák, milyen tevékenységi kör, téma kötődik a hirdetéshez és egyben hozzánk. Amennyiben úgy gondoljuk, hogy ez mellé ment, akkor lehetőség lesz ezt a kategóriát kivenni a Facebook rólunk vezetett preferencialistájáról. Ez pedig gyakran megeshet, hiszen ha például egyszer a szomszéd kérésére barkácsgépek után kutattunk a neten, az nem feltétlenül jelenti azt, hogy mostantól minden ütvefúrót megveszünk, ami a szemünk elé kerül.
Azok, akik nem kívánják, hogy az életük nyitott könyv legyen a Facebook számára, nincsenek könnyű helyzetben, hiszen a cég nem fog egy egyszerű kapcsolót biztosítani az ilyen jellegű igények kielégítésére. A közösségi oldalon kívüli mobilos digitális életünk viszonylag egyszerűen védhető, már amennyiben androidos vagy almás telefonunk van. Ezeknél a rendszereknél az általános követést tiltó parancsokat tiszteletben tartja a Zuckerberg-birodalom.
Nem úgy a hagyományos böngészőknél, amelyeken csak részleges, nyakatekert és nem is végleges megoldás van az elzárkózásra. A Facebook erre a Digital Advertising Alliance oldalát ajánlja, ahol a kezdeményezéshez csatlakozó mintegy 120 cég esetében kérhetjük, hogy azok ne vegyék figyelembe böngészési aktivitásunkat a hirdetéselhelyezésnél. Ezt ugyanakkor minden böngészőnél külön kell beállítani, ráadásul ha bármilyen okból töröljük a sütiket, akkor a beállítás "elfelejtődik", azaz újra vissza kell látogatnunk.
Amerikában kezdődik
A hazai internetezőket azonban egyelőre mindez nem érinti, hiszen ahogy a Facebook-fejlesztések legtöbbje, ez sem egyik pillanatról a másikra élesedik mindenhol. A cég közleménye szerint az elkövetkező hetekben kapcsolják be az új rendszert, első körben kizárólag az Egyesült Államokban. Természetesen nem szándékoznak itt megállni, de a további régiók bevonása alsó hangon is több hónapot vesz majd igénybe.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak