Legfőképpen azon, hogy az Apple és a Google előrébb jár az autóipari fejlesztéseivel, mint feltételezte.

Bár a vezető nélküli autófejlesztésben elért eredmények látványos bemutatására mindig nagy hangsúlyt fektetett a Google, az autóipari szereplői hajlamosak voltak lebecsülni ezeket. A bejegyzett szabványok terén mindenesetre a hagyományos autóipari gyártók vezetnek.

Az autógyártók sokkal óvatosabb lépésekben haladnak, mint a technológiai cégek. A különböző vezetési funkciók automatizálását fokozatosan valósítják meg a modelljeikben. A tempót a biztonság és a megtérülés határozza meg.

A jogi szabályozás mellett ugyanis olyan technikai kérdések sem tisztultak még le, hogy milyen térképi adatokkal kellene dolgozni. Egyfelől tehát ott a felelősség kérdése: az autógyártók félnek attól, hogy az önjáró autók esetében megnőne a felelősségük. Másrészt probléma az is, hogy jelenleg a Google-nek van a legjobb térképe, amire építeni lehetne, de még az is messze van a tökéletestől. A térképeknek ugyanis napra késznek kellene lenniük ahhoz, mindig biztonságos legyen az autózás.

Dieter Zetsche meglepődött

A német Welt am Sonntag hetilap interjút készített a Daimler vezérigazgatójával, Dieter Zetschével, aki azért látogatott a Szilícium-völgybe, hogy felmérje az ottani autófejlesztési projektek állását. És meglepődött. Azt nyilatkozta, hogy a technológiai cégek többet tudnak és többet is tehetnek ezen a téren, mint azt korábban a Daimlernél gondolták.

A Daimler vezetősége mintegy hetven céggel találkozott. Bár attól elzárkózott, hogy a konkrét cégekről és a tárgyalások tartalmáról nyilatkozzon, annyit elárult, hogy részben tapasztalatszerzés is volt a cél, hogy helyben tapasztalják meg, mi hajtja ott az autófejlesztési innovációt. Másrészt néztek startup cégeket is – valószínűleg felvásárlási célpontokat kerestek.

Két világ – két szemlélet

Az önvezető autókat fejlesztő technológiai cégek és az autógyártók alapvetően más módszerrel dolgoznak. Az eltérő szemléletnek ráadásul mély iparági-kulturális gyökerei vannak, amit nehéz, ha nem is lehetetlen levetkőzni.

Az autófejlesztés sokkal hosszabb időtávokban gondolkodik, mint a szoftverfejlesztés, hiszen az esetleges konstrukciós hibák hatásai is mások. Egy helyenként hibásan működő szoftver okozta probléma viszony könnyen, egy frissítéssel orvosolható, és a kár legfeljebb anyagi természetű. Egy hibás konstrukciójú autó viszont emberek életébe is kerülhet.

Ez jól látszik a gyártók és technológiai cégek önvezető autóhoz való hozzáállásán is. A Mercedes például már 2013-ban bemutatta a Mercedes-Benz S500 Intelligent Drive-ot – mintegy válaszul a Google közúti kísérleteinek az elindítására – , amely több mint 100 km-et tett meg önjáró módban. A Daimler kísérletének ráadásul volt egy nagyon fontos eleme: csak olyan technológiákat építettek bele az autóba, melyeknek sorozatgyártását már megkezdte vagy tervezte megkezdeni a gyár.

Ráadásul a Daimler úgy akar ezen a téren érvényesülni, hogy nem téved idegen terepre, hanem organikusan építkezik. Két éve például a vállalat Moovel részlege felvásárolt egy olyan startupot, amely segítheti egyfajta bérautó-rendszer kialakítását. Az ilyen szolgáltatásoknál is nagy szerepet kaphatnak az önvezetési technológiák.

Konzumer tech

Nagy előrelépés a beszédértésben

A mesterséges intelligencia egyre közelebb kerül ahhoz, hogy úgy értelmezze az emberi beszélgetéseket, ahogyan azt mi tesszük.
 
Hirdetés

Az etikus cégvezetés mindig kifizetődő

A Telenor etikai és anti-korrupciós mintaszabályzatokat dolgozott ki és tett elérhetővé a vallalatietika.hu oldalon.

Az Európai Unió adatvédelmi rendelete több éves huzavona után idén végleges formát öltött. Ezúttal az eddigi szabályozástól való eltéréseket, újdonságokat vesszük górcső alá.

a melléklet támogatója a KÜRT Zrt.

A VISZ az Infotér konferencián tárgyalta ki az IT-szakma képzési és munkaerő-piaci problémáit oktatási szakértők és cégvezetők segítségével.

2 millió forinttal díjazza a VISZ a legjobb középiskolát

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Pontosabban már előállt az Enterprise Advantage nevű lehetőséggel, de csak a jövő évtől lehet használni. Hatását Nagy Sándor (IPR-Insights) foglalta össze.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport ötödik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2016 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.