Nagy hozott nagy meglepetést az IDC tabletpiaci jelentése: a készülékszegmens az idei első három hónapot ott folytatta, ahol tavaly abbahagyta: továbbbra is zsugorodik. Az első három hónapban piacra dobott 36,2 millió eszköz 8,5 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbinál. Az évindító a sorban már a tizedik negyedév, amikor éves összevetésben zsugorodó piacról beszélhetünk, ráadásul a korábbi öt negyedévben kétszámjegyű volt a visszaesés.
Eltérő irányba tart a táblagép piac két kategóriája
A tabletpiacon az IDC alapvetően két egymástól teljesen eltérő irányba tartó és eltérő piaci kilátásokkal rendelkező termékkategóriát lát. Az egyiknek, nevezetesen a leválasztható billentyűzettel rendelkező táblagépeknek van jövőjük, ugyanis szép lassan a hagyományos asztali gépeket és a notebookokat helyettesítő termékévé növik ki magukat. Az IDC mostani adatai is megerősítik azt, amit a Strategy Analytics egy nagyobb távlatú elemzése kimutatott: elsősorban az üzleti felhasználók igényeihez igazódó eszközöktől remélhetik a tabletgyártók, hogy a piac ismét növekedésnek indul.
A másik kakegóriába tartózó billentyűzet nélküli klasszikus (slate) tabletek 2014-re érték el az eladási csúcsot. Azóta zuhanórepülésre váltottak, és a trendben nem is nagyo várható változás.
A táblagép kategória csak 2010-ben teremtődött meg a klasszikus iPad megjelenésével. Más gyártók korábbi próbálkozásai nem hoztak átütő sikert. Az új termékcsoport aztán 2010 és 2013 között olyan növekedést produkált, amire más konzumer készülék kategória esetében korábban nem volt példa – emlékeztetett az IDC programigazgatója, Ryan Reith. Azóta azonban a felhasználók egyre kevésbé hajlanak a készülékcserére és egyáltalán tabletvásárlásra. Reith szerint a 2010 utáni boom az egyre növekvő okostelefon-függőséggel magyarázható, és hiszen a tabletek minimális technológiai előrelépést hoztak.
Ugyanezen időszak alatt a PC-piac történetének legrosszabb időszakát élte át. Gyakorlatilag zuhanórepülésbe kezdett az idei év elejéig. Az idei első negyedévben 2012 óta először – ha szerény mértékben is – ismét erőre kapott, legalábbis az IDC szerint, mert a Gartner némileg másként látja ezt. A PC-piac hosszabb távú irányát azonban befolyásolja az is, hogyan alakul a billentyűzetes kategórián belüli verseny. Az IDC szerint a lecsatolható (detachable) klaviatúrájú eszközök szállítása jóval felülmúlja az átfordíthatóakét (convertible), de a kutatócég szerint az is benne van a pakliban, hogy megfordul a trend az utóbbiak javára. A leválasztható billentyűzetben ugyanakkor az idén még nagy bejelentések várhatók a Microsofttól és az Apple-től is.
A vezető gyártók is a billentyűre tesznek
A piac jó indikátora az Apple: piacvezető pozíciója ellenére már a 13. egymást követő negyedévben csökkent az iPad-ek értékesítése. A cég üzleti eredményei azt mutatják, hogy a társaság nem immunis az iparág és a felhasználói kereslet változó dinamizmusára, ami részben az egyéb termékvonalaknál elért sikereknek köszönhető. A tavalyi volt az iPad Pro-k első teljes éve, amelynek során az Apple piacra dobta az eszköz olcsóbb, 9,7 hüvelykes változatát is.
Ez a termékvonal az Apple-t hipergyorsasággal repítette a leválasztható billentyűzetű tablet szegmens csúcsára, amit annak ellenére megőrizhet az IDC szerint, hogy ezeken az eszközökön csak egy mobil operációs rendszer fut szemben a desktop rendszert futtató windowsos tabletekkel.
A Samsung maradt a dobogó második fokán, noha szállításai 1,1 százalékkal maradnak el az egy évvel korábbitól. Az Apple-höz hasonlóan tabletportfolióját a dél-koreai gyártó is folyamatosan migrálja át a lecsatolható szegmensbe, ennek látványos illusztrálására februárban három újdonsággal is előrukkolt Barcelonában az MWC-n. Miután 2014-ben lényegében kiszállt a PC-bizniszből, most Windows 10-es, leválasztható billentyűzetű tablettel tér vissza. Persze ezzel nincs egyedül.
A Huawei a mennyiség, az Amazon az ár bajnoka
A globális ötösfogatnak a Huawei volt az egyetlen olyan szereplője, amely az idei első negyedévben növelni tudta a szállításait, arányaiban nem is kevéssel. A kínai gyártó által kiszállított 2,7 millió tablet 31,7 százalékkal volt több, mint a tavalyi első negyedévben. A Samsunghoz hasonlóan a Huawei is szép lassan átmigrálja ezt a portfolióját az Android slate termékvonalról a Windows-alapú leválasztható billentyűzetű eszközvonalra. A számok alapján sikerersen...
Az Amazon továbbra is ingázik a harmadik-negyedik hely között, az olcsó Kindle Fire-jeivel. Ezekből az első negyedévben 2,2 millió darabot szállított, és tartja magát az aggresszív árstratégiájához. Ám az Amazon számára a készülék mindenekelőtt tartalomszállító és értékesítő eszköz, azaz nem feltétlenül a gépen akar keresni.
A jelenleg az ötödik legnagyobbnak számító Lenovo. Az idei első három hónapban 2,1 millió tabletet dobott piacra, mintegy 4 százalékkal kevesebbet az egy évvel korábbinál. Ennek ellenére idén 5,7 százalékra növelte világpiaci részesedését az egy évvel korábbi 5,5 százalékról.
Az elemzők a Lenovo értékesítési stratégiájában látják annak a lehetőségét, hogy növelni is tudja tabletbizniszét. Az IDC úgy látja, hogy a Lenovo fordított módon gondolkodik: nem a tabletjeit turbózza billentyűzettel, hanem notebookjait közeklíti a leválasztható billentyűzetű tabletekhez: a vég a sikeres notebook vonalából egyre többet helyez át a ebbe a tabletkategóriába.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak